søndag den 18. december 2011

Happy merry Christmas

Nu det jul igen, og ingen jul uden mors hjemmelavet konfekt, som altid har været et masterpiece i vores familie. I går havde jeg (utroligt nok at jeg kunne nå det det, med denne tidsslugende blog) konfektdag med mor. Ordet konfektdag er måske lidt en overdrivelse, da den højest har varet to timer, men allerede her har I nok fornemmelsen af betydningen af vores tradition.  
Konfekten er simpel og lave, det gælder bare om at have de rigtige redskaber og lidt tålmodighed. Mor blander altid noget i marcipanen, så som likør, sprut, kokus og syltede frugter, men man kan også bare lade marcipanen være marcipan, for det er jo i denne situation (i hvert fald efter min mening) det ydre som tæller. Man kan også gå det længere og hakke daimplader helt fint og rulle det ind i marcipanen. Bare husk lidt flormelis, så det ikke klister alt for meget.
Chokoladen smeltes over et vandbad, og her kan man jo både vælge lys, mørk og hvid chokolade, så det er bare frem med gryderne. Derefter kommer den kreative del med krymmel og pynten som jo giver prikken over i'et. Her kan man (måske lidt for sent i år, men så er næste års konfekt jo reddet) gå ind på http://sukkerblomst.dk/kategori.php?kategoriId=28 og find det fineste krymmel. Måske er man så heldig at man kommer fra KBH eller ofte besøger storbyen og så skal man gå ind i Mette Blomsterbergs butik, som ligger i Grønnegade nr. 43 i København K. Hun har de smukkeste udsmykninger til konfekten og kager for den sags skyld hvis man vil tage den lidt længere. ;-)







Udover billedet i midten af den fine konfekt, har jeg sat billeder ind af lidt af det julepynt som har fået plads på mit værelse. Ironien i det er at både billedet og Mary-figuren er noget som står hele året rundt. Jeg synes simpelthen ikke december er lang nok til at nå at få julepynt ind, men så er det jo godt man kan bruge sin fantasi med en lille grankras f.eks. Billedet købte jeg på Rhodos, da min kæreste og jeg i efteråret tog en tur dertil, hvor vi kørte på scootere og drak græsk øl, en fantastisk tur som endte ud i den gamle by (og når man ser den gamle by på Rhodos er den gamle by i Århus "so much last year")
Da vi gik rundt i den gamle by og ledte efter græske nationaliteter til familien, faldt jeg over dette smukke billede som jeg bare måtte eje, og selvom jeg havde bestemt jeg ikke skulle købe mere til mig selv, fik shopaholic'en i mig overbevist den fornuftige rationelle lille del af min hjerne, at den var uundværlig. Mary-figuren har jeg fået af en engel i fødselsdagsgave og den står ved min seng og passer på mig. :-)





 
Det sidste billede jeg har sat ind, er mit yndlingsbillede jeg har fået af mine bedsteforældre. Og ikke nok med det, jeg tænker også at billedet er rimelig julet. Som I nok allerede har luret er jeg meget hippede på billeder, specielt gamle billeder, og der er mange flere hvor det kommer fra. Men ja jeg synes lige det billede var en god afslutning på mit juleafsnit. SÅ glædelig jul, selvom den nok ikke bliver hvid. Kh. Maja

1 kommentar:

  1. Hvor ser det fint ud, kommer gerne forbi til en smagsprøve ;)

    SvarSlet